Stresset? Her er symptomer og råd mot stress

Hva er stress?

Stress kan være en god ting, det kan hjelpe deg å utføre bedre under press, motivere deg til å gjøre ditt beste, være på vakt om en fare truer. Men når stresset blir overveldende, kan det skade ditt humør og relasjoner, og føre til en rekke alvorlige psykiske og fysiske helseproblemer. Det moderne liv er så fullt av frustrasjoner, tidsfrister, og krever at mange av oss ikke engang er klar over hvor stresset vi faktisk er. Ved å gjenkjenne symptomene og årsakene til stress, kan du ta de første skrittene for å redusere de skadelige effektene og forbedre din livskvalitet.
Vi er genetisk programmert til å bli stresset, det kan nemlig være en god ting. Når stress er innenfor komfortsonen, kan det hjelpe deg å holde fokus, energisk og våken. I nødssituasjoner, kan stress gi deg en ekstra styrke til å forsvare deg selv, det kan øke din refleks vesentlig. Stress kan også hjelpe deg med stige komme over tøffe utfordringer. Stress er det som holder deg på tåhev under en presentasjon på jobben, skjerper konsentrasjonen når du forsøker en matchvinnende frikast, eller driver deg til å studere til en eksamen når du heller vil se på TV. Dette er bare stress innenfor din komfortsone, for straks du kommer utenfor den, kan det være skadelig både fysik og psykisk.


Symptomer:

  • Manglende evne til å konsentrere
  • Vanskelig å huske ting
  • Dårlig dømmekraft 
  • Å se på alt som negativt.
  • Engstelige eller konstante bekymringstanker.
  • Angst og Depresjon eller generell mistrivsel
  • Irritabilitet eller sinne
  • Sterk følelse av ensomhet og isolasjon.
  • Andre mentale eller emosjonelle helseproblemer
  • Diaré eller forstoppelse
  • Kvalme, svimmelhet Brystsmerter, rask hjerterytme
  • Tap av sexlyst
  • Hyppige forkjølelser eller influensa
  • Sover for mye eller for lite


Situasjonene som forårsaker stress er kjent som stressfaktorer. Vi vanligvis tenker på stressfaktorer som å noe negativ, for eksempel en utmattende fremdriftsplan eller et urolig forhold. Imidlertid kan noe som setter høye krav til deg være stressende. Dette inkluderer positive hendelser som bryllup, salg eller kjøp av hus, komme inn på den riktige skolen osv. Selvfølgelig er ikke alle stress forårsaket av eksterne faktorer. Stress kan også være intern eller egenprodusert, når du bekymre deg for mye om noe som kan eller ikke kan skje, eller har irrasjonelle, pessimistiske tanker om livet, kan stress fremstilles.

Hva hjelper mot stress? Her er noen gode råd

Fysisk aktivitet

Dette er kjempeviktig. Ikke bare kommer hjernen på andre tanker mens du holder på med selve aktiviteten, men du vil også oppleve en avslappenhet og en god samvittighet etter en treningsøkt.

Skriv ned problemene dine

Finn ut hva som kan være årsakene til stresset, hva er det som plager deg? Skriv alt ned på et ark og gå igjennom det. Se på muligheter, er det så viktig at du må bli ferdig med alt på en gang?

Snakk med andre

Forskning har vist at kommunikasjon med andre mennesker trigger hormoner som frigir stress. Dette kan være noe så simpelt som et smil fra en annen person.

Kjenn etter på kroppen din

Sett deg ned og hør på hjertet ditt, lytt til tankene dine. Slapp av. Meditering er en utmerket måte å bekjempe stress på.

Spis riktig og få nok søvn

Sørg for at du får tilstrekkelig med næringsrik mat hver dag. Lag gjerne matplaner dersom dette hjelper deg. Få nok søvn. Dette kan være vanskelig for mange, men det er ingenting som er så bra mot stress som en god natts søvn. Dersom du har søvnvansker over veldig lang tid (flere uker) skal du gå til legen.

GRATIS RABATTKODER
Vi i proteinpulvertest.no får ekslusive rabattkoder fra mange norske leverandører av proteinpulver og andre kosttilskudd. Vi deler disse gjerne med deg!
Vi lover å ikke sende spam. Vi deler kun ut seriøse tilbud og store rabatter.

About Magnus 61 Articles
www.proteinpulvertest.no er websiden min. Her kan du lese om alt fra trening, proteinpulver til vitaminer du bør ta.

Leave a Reply

Be the First to Comment!

Notify of
avatar
wpDiscuz