Velg riktig proteinpulver 5 tips

 

Hvordan velge riktig proteinpulver

Proteinpulver regnes som et byggesteinensupplement for de fleste ernæring og treningsprogrammer. Proteiner er byggesteinene som kreves for å reparere og bygge muskelvev når du deltar i noen form for aktivitet som bryter ned muskelvev, spesielt progressiv styrketrening. Eksempler på vanlige proteinrike matvarer er kylling, biff, egg, melk, ost, fisk og selvfølgelig supplerende proteinkilder som kalles proteinpulver. Det er proteiner i poteter, ris, pasta, og nøtter, men de fleste proteiner som finnes i disse kildene er ikke ansett for å være “essensielle” proteiner og deres bio-tilgjengelighet er ikke så høy som det som er funnet i kjøtt og meierigruppene. Derfor ved beregning av vårt daglige proteinbehov, er det best å bare telle ‘fullstendige / essensielle’ proteiner. Typisk å få muskelmasse eller miste fett, må du holde proteininntaket høyt. En god tommelfingerregel for å beregne inntak av protein er å multiplisere kroppsvekten med 1,5. Da ville vi ønsker å dele det inntaket til 5-6 måltider i løpet av dagen. Nå til alle som er en nybegynner på dette konseptet, kan tanken på å spise seks kyllingbryst i døgnet eller åtte eggehviter hvert måltid virke som en skremmende oppgave. Frykt ikke, da det er et alternativ til å spise seks gode proteinrike måltider daglig. Alternativet er å innta 2-3 proteinpulver i form av en protein shake.

Optium Nutrition vant vår test av topp 10 best proteinpulver i Norge 2017. Les hele listen her

Optium Nutrition, 100 % Whey – Gold standard

gold standard 100% whey Best i test 2017                      Bilderesultat for best i test

Terningkast : 6

Klikk her for best pris  | 28 % avslag

Dette proteinpulveret er selveste kongen på markedet. Det er verdens mest solgte proteinpulver, og det er ikke uten grunn at dette er kåret til det beste proteinpulveret også i 2017.  Proteinprosenten er på hele 78,5%, med naturlige tilsatte enzymer for å optimalisere proteinopptaket til hele kroppen.

Protein FORDELER

Det er flere fordeler ved å konsumere 2-3 protein shakes i stedet for hele mat proteinkilder i løpet av dagen , og de er: mer tilpasselig, raskere absorpsjon, og ofte billigere. Nå bør det være klart at blant annet et bra proteinpulver i ens kosthold er svært gunstig i inges daglige proteinbehov . Den vanskelige delen er å prøve å plukke god proteinpulver som skal bidra til muskelgevinst og ikke bryte bank . Her er mine 4 måter å plukke det beste proteinpulveret på:

hvordan velge riktig proteinpulver
Det er ikke lett å velge hvilket proteinpulver du skal kjøpe


MASS GAINER VS protein pulver:

Først må du forstå at ikke alle proteinpulverene er skapt like . Det er pulver som er kjent som mass gainers . En mass gainer er i utgangspunktet et pulver som inneholder proteiner, karbohydrater og fett. Selv om alle tre av disse makronæringsstoffer som kreves i en diett , når du velger et protein pulver , en person bør aldri kjøpe en mass gainer om de egentlig bare ønsker et proteinpulver . Noen mennesker som er nye til å løfte ofte gjør feil i å kjøpe en av disse såkalte proteinpulverene å ikke vite at de også spiser mye mer enn bare protein som kan bidra til overflødig fettgevinst på grunn av de overflødige kaloriene. Når du velger et pulver, husk at det må ha følgende: Low Fat (1-5 gram er ok) Low Carb (1-5 gram er ok) Høy Protein (normalt ca 20-30 gram per porsjon )


Naturlig og rent pulver:

Kvaliteten av et proteinpulver er etter min mening viktigere enn den totale mengde protein. Se alltid på etiketten når du bestemmer deg for et proteinpulver og sørg for at den ikke inneholder noen flere enn 7-10 ingredienser. Du må også prøve og finne et pulver med mer naturlige ingredienser . Et eksempel på et veldig naturlog fremstilt proteinpulver er hemp proteinpulver. Her er et enkelt tips: hvis du ikke klarer å uttale ingrediensene, kan det være et tegn på å se etter noe annet . Når du velger et pulver er det også viktig å aldri bli trukket inn ved reklame som sier det har såkalte ” tilsatte ingredienser ” der de garanterer “mer muskelvekst” . Supplementselskaper bruker et skittent lite triks der de vil inkludere en liten mengde ekstra ingredient som kan være nyttig for å fremme mer muskelgevinst på egen hånd. Når de gjør dette , er prisen vanligvis oppblåst og ikke verdt å vurdere.


Konsentrat, isolat, eller kasein

Den er en stor debatt om hva slags protein du skal ta. For å gjøre dette enkelt, her er hva du trenger å vite. Etter min erfaring, har jeg prøvd dem alle på forskjellige tider i min trening, og har funnet ut at det egentlig ikke gjøre en forskjell. Selvfølgelig, det er bare min mening, men når det er sagt, hvis du har penger, og du virkelig tror den type protein vil gjøre en større forskjell, så er dette en grunnleggende retningslinje. Konsentrert protein. Dette er en god kilde til protein pulver som absorberes på et moderat tempo. Vanligvis er det godt å ta med denne typen mellom måltidene. ISOLat: Whey protein isolat er mer absorberende og er anbefalt å ha umiddelbart etter en treningsøkt til et skudd proteiner og aminosyrer inn i sultne muskelceller. Kasein har en lengre fordøyelsesperiode, mer enn konsentrert og isolat. Kroppsbyggere og mange idrettsutøvere normalt inkludere denne type protein som sitt siste måltid før sengetid som det gir en konstant strøm av aminosyrer gjennom nattesøvnen.

For å oppsumere litt : Les ingrediensene, du vil at produktet ikke skal ha for mange ingredienser og skal være så naturlig som mulig. Dersom du er i tvil om en ingrediens, kan du bare søke den opp. Ikke betal mer enn du må, gjør litt research for å se om det egentlig er en forskjell på et dyrt proteinpulver og et billig, vanligvis er det ikke det.

 

About Magnus 41 Articles
www.proteinpulvertest.no er websiden min. Her kan du lese om alt fra trening, proteinpulver til vitaminer du bør ta.

Leave a Reply

1 Comment on "Velg riktig proteinpulver 5 tips"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
Franck
Guest

Jeg ville nå heller ikke kalt en gainer for et proteinpulver, jeg da. Det er protein i det, men det som skiller det fra å være et proteinpulver er jo nettopp den store konsentrasjonen av fett og karbohydrater.

Hvis man bruker en gainer som et vanlig protispulver, så vil man gå alt for mye opp i vekt. Man kan feks ikke bruke en gainer til deffing.

wpDiscuz