Fra tynn til muskuløs med proteinpulver

Enten du er tynn eller ny når det gjelder hele denne kroppsbygging-scenen, er det nok en del spørsmål du har når det gjelder proteinpulver.

Er proteinpulver egentlig nødvendig? Fungerer det egentlig? Hvor mye trenger jeg? Hvilken type proteinpulver bør jeg kjøpe?  Og vil noen av svarene på disse spørsmålene egentlig gjøre meg muskuløs?

Opptaket av proteinpulver og selve proteinsyntesen kroppen din gjennomfører, vil jeg spare deg for. Ikke tror jeg du har tid til å lese alt det, og ikke tror jeg du blir spesielt klokere av det heller. Jeg vil istedet konsentrere meg om all sentral informasjon som handler om proteinpulver.

I løpet av denne guiden, vil du ikke kaste bort mer tid på dårlig research om hvilke proteinpulvere du bør kjøpe, du vil dessuten ha nødvendig, viktig informasjon som veldig mange kroppsbyggere ikke har om proteinpulver.

Vi har laget en liste over de ti beste proteinpulverene i Norge

Er proteinpulver egentlig nødvendig?

For å være helt ærlig skal det godt gjøres å få flere hundre gram proteiner hver eneste dag gjennom vanlig kosthold. Du må isåfall spise 4 store måltider dere alt er proteinbasert fra frokost til kveldsmat. Proteinpulver gjør simpelten livet en del lettere når du bygger muskler.

I tillegg til det, er ikke proteinpulver dyrt heller, det er faktisk veldig billig! Hvis du sammenligner proteinpulver med laks, krone per gram protein, er laks mange ganger så dyrt. For 500g frossen laks koster det ca 50 kr. Fra det får du 150g protein, det ugjør 3 gram protein per krone. For under 500 kr, kan du kjøpe 4Kg protein med en proteinprosent på over 70. Et eksempel på dette er dette proteinpulveret fra proteinfabrikken.no :  4 kg 100% whey protein 499 kr – får du 6g protein per krone, det er altså dobbelt så dyrt med proteinet i frossen laks sammenlignet med dette pulveret. 

Proteinpulver er også langt mindre tidkrevende enn å måtte lage laksemåltider, tunfiskfrokoster og kyllingwrapper. Siden jeg begynte med proteinpulver, har jeg ikke både spart penger, men også mye tid. Til eksempel, lager jeg en proteinshake-smoothie til frokost som dekker proteinbehovet, kaloribehovet, vitaminbehovet og mineralbehovet – godt er det også!

Tynn personer vs. overvektige personer

Hvor mye proteinpulver bør en tynn person ha i forhold til en som vil gå ned i vekt. Er det slik at man trenger mer proteinpulver hvis man er tynn enn tjukk? Bør man rett og slett unngå proteinpulver hvis man vil ned i vekt? Svaret er at begge parter kan ha stor nytte av proteinpulver. Proteiner er kjent for å øke metabolismen og man vil derfor ha lettere for å gå ned i vekt. Nøkkelen ligger i hva slags type proteinpulver og doseringen av den. Jeg har laget en:  liste over 10 proteinpulvere for å gå ned i vekt

Er man tynn, trenger man ikke tenke på å få i seg for mange kalorier, sammenlignet med hvis man ønsker å gå ned noen kilo. Du trenger heller ikke tenke på å spise for mye proteinpulver, da det skal svært mye til før du får i deg “for mye” proteinpulver. Det viktigste er at du ikke lar hele dietten din bestå av bare proteinpulver.  Tynne personer som ønsker å bli muskuløse, må gjøre to ting : Øke kaloriinntaket og trene. Ved hjelp av proteinpulver, blir i hvertfall kaloriinntaket dekket. Dette kaloriinntaket må også selvfølgelig bestå av en mengde proteiner. Lengre ned i artikkelen får du vite hvor mange gram proteiner du trenger.

Virker proteinpulver? Er det sunt?

Å spørre om proteinpulver er sunt, er det samme som å spørre om er protein sunt. Svaret er enkelt og greit JA. Proteinpulver er et konsentrert pulver med et veldig høyt proteinnivå. Så nå som vi vet at mesteparten av proteinpulver er protein, må den resterende prosenten være direkte usunt for at proteinpulveret skal være det. Når det står at det er 60% protein i et proteinpulver, lurer du kanskje på hva den resterende prosenten er. Svaret kommer ganske enkelt på hva slags type protein du kjøper. Kjøper du whey protein, er den resterende prosenten det samme som det du får i deg når du drikker et glass melk, eller en bit ost. Er det erteprotein, er den resterende prosenten erter..

MEN! Ja, det er selvsagt usunne proteinpulvere ute på markedet og du bør gjøre litt research om proteinpulveret før du kjøpet det. Heldigvis har vi i Norge et veldig strengt system på hva som er lovlig og ikke å bruke som tilsetningsstoffer, så leverandører som proteinfabrikken, kan du være trygg på.

Det er likevel visse usunne ingredienser som også norske leverandører bruker som : fruktose, aspartame og saccharin.

Hva du velger å blande proteinpulveret med har også mye å si. Dersom du velger å blandet det ut med en smoothie, er det jo ingen tvil om at det er en sunn drink. Velger du å gjøre det billigst og lettest mulig og blander det ut med vann, er det viktig å huske på at det er ikke et måltiderstatter.

Hvor mye proteinpulver trenger jeg?

Det riktige spørsmålet er kanskje heller : “Hvor mye proteinpulver trenger jeg for å  bli muskuløs?”

Før vet hvor mye proteinpulver du trenger, er det lurt å regne ut hvor mye protein du spiser fra før.  Jeg anbefaler å lese næringsinnholdet på alt du spiser i løpet av en dag, så får du en nogenlunde oversikt over hva proteininntaket ditt ligger på. Deretter kan du begynne å planlegge proteinpulver som kosttilskudd.

Det er enormt mange artikler om hvor mye proteinpulver en bør ta og ikke bør ta, men det er ingen tvil om at proteinpulver er helt essensielt for kroppsbygging og bør spises regelmessig gjennom dagen. Jeg anbefaler en minstedose på 2 gram protein per kg du veier minus kroppsfett. Veier du f.eks 70 kg og har 10% kroppsfett, tilsvarer det 63 * 2 = 126 gram protein daglig.

 

Hva slags type proteinpulver bør jeg ta?

Whey protein

Er raskt fordøyende myseprotein, billig og god smak.  Denne typen proteinpulver er mest effektiv rett før trening, under trening og rett etter trening.

Soya protein

Også en kjent variant av proteinpulver laget av soyabønner. Ikke like billig som whey protein, men er et godt vegetarisk alternativ.

Kasein protein

Kasein protein er veldig likt Whey protein, siden begge stammer fra melkeproduksjon. Forskjellen er at Kaseinprotein tar lengre tid å fordøye enn whey protein. Dette betyr likevel ikke at dette er noen ulempe, mange eksperter vil til og med si at det er en fordel. Husk at kasein bør ikke tas rett før eller under trening, men etter treningsøkten.

Hamp protein

Hamp protein er et utmerket kosttilskudd, med høyt proteinnivå. Ulempene er smak, og det kan være en del dyrere enn f.eks whey protein.

Erteprotein

Erteprotein er i likhet med hamp protein et vegansk proteinpulver som er kjent for å være veldig sunt. Ulempene er likevel det samme med dårlig smak, men er likevel noe billgere enn hamp-protein. Til tross for den dårlige smaken, er det mange smoothie-oppskrifter som gjør at du ikke legger merke til den.

 

Konklusjon:

Nå har du forhåpentligvis fått et litt bedre innblikk i proteinpulververdenen og kanskje også forstått at det er ikke så farlig som så mange skal ha det til.. Spis proteinpulver med måte,  kombiner det med trening istedet for å bruke det som en måltidserstatter. Du vet hvor mye protein du bør ha daglig, at det ikke er dyrere enn vanlig mat og dessuten vet du det viktigste om de forskjellige typene proteinpulverene vi har på markedet.

 

About Magnus 41 Articles
www.proteinpulvertest.no er websiden min. Her kan du lese om alt fra trening, proteinpulver til vitaminer du bør ta.

Leave a Reply

2 Comments on "Fra tynn til muskuløs med proteinpulver"

Notify of
avatar
Sort by:   newest | oldest | most voted
Johan11
Guest

Proteinpulver har vært til stor hjelp for meg ihvertfall

Niel
Guest

det er stor forskjell på kvaliteten på proteinpulver

wpDiscuz